Katastrofetanker

Tenkte jeg skulle skrive om noe som jeg ikke har nevnt s mye p bloggen fr, og det er katastrofetanker. Dette er nok kjent for mange av de som har, eller har hatt, en angstlidelse. Siden jeg fikk angst for frste gang har jeg ogs ftt en god del katastrofetanker. Jeg hadde nok katastrofetanker fr jeg ble syk ogs, men de utviklet seg ikke s mye som de har gjort siden jeg fikk angst. Det er tanker om at absolutt det verste skal skje. Dd, terror, krig, brann, flykrasj, kollisjon, alvorlige sykdommer and the list goes on. Dette har vrt litt av og p hos meg de siste to rene. Nr angsten var "ny", s var katastrofetankene ganske intense og mange. Men etter det har det vrt litt av og p. Og det kan vre om alt mulig, det kan vre at jeg plutselig blir veldig redd for at det skal bli krig, eller at noen jeg er glad i skal komme borti noe forferdelig. Bare jeg hrer et helikopter kan jeg se for meg at det skal styrte der jeg er, osv. Jeg vet jo at det ikke er rasjonelt, og de rasjonelle tankene har jeg jo baki hodet et sted. Det er bare veldig vanskelig finne frem til de nr man blir fanget i katastrofetankene. Jeg kan til og med bli redd for at hele verdensrommet skal kollapse. Jeg ler jo litt av meg selv i ettertid, for til tider hres jeg sikkert litt smgal ut ;-) Men det er s virkelig nr man sitter inne i den bobla, og samme hvor mye du prver komme ut av det s dukker det bare opp mere og mere av disse urasjonelle tankene og desto reddere blir man. Og da kan det ofte bli s ille at man fr panikkangst.
Det er mange ganger jeg ikke har turt  dele disse tankene med noen, fordi jeg er redd for at de skal synes jeg er rar, eller at de ler av meg. For jeg ler jo ogs litt av meg selv nr jeg har kommet til fornuft igjen. Men akkurat nr det str p er det alvorlig og vondt.
Det hjelper ihvertfall veldig lite ikke si det til noen, det er mye bedre snakke med noen om det akkurat nr det skjer. Da kan den personen snakke deg ut av de tankene du har, og berolige deg. Men da er det sklart viktig at man har noen som man vet man kan snakke om det med, og som tar deg p alvor. Det hjelper i alle fall for meg. Jeg anbefaler ingen sitte inne med det alene, ring noen eller send en melding s fort tankene begynner bli for slitsomme. Da blir det kanskje litt lettere  komme seg ut av det :-) 


Storm Clouds Gathering over Lake Sherburne

Ogs, over til noe helt annet. Jeg har laget en avstemning nederst i innlegget som kommer til vre p de neste innleggene mine. Jeg vil gjerne at dere som vil skal stemme p hva dere vil lese mere om, det gjr det litt lettere for meg se hva dere liker at jeg skriver om. Jeg setter veldig stor pris p om dere gidder krysse av p det dere vil lese mere om, eller dere kan skrive hva dere vil jeg skal skrive om p "other". Man kan krysse av p s mange man vil, og s mange ganger man vil. Tusen takk for hjelpen! <3

Hper dere alle har en fin kveld <3


Lik meg gjerne p facebook. Bare trykk <her> og trykk p liker. S fr du med deg nr jeg legger ut nye innlegg.

Hva vil DU at jeg skal skrive om?
Hverdagslige innlegg
Personlige innlegg om angst og depresjon
Hvordan jeg jobber meg ut av det
Sprsmlsrunde hvor dere stiller sprsml
Other
Please Specify:
 
 
 
 
 
 


#angst #ADHD #depresjon #panikkangst #hverdagen #april #psykiskhelse #penhet #rlig #livet #katastrofetanker

4

S bra du blogger om vanskelige temaer! Bra gjort!

Jeg gir ut en bok om det vre innlagt p psykiatrisk, og om angst og depresjon, og den kommer lpet av hsten! September/oktober. Facebooksiden til boka finner du her: https://www.facebook.com/psykehus/

Flg gjerne siden om du tror det kan vre en bok som er interessant for deg lese! :D

Klem.

Drea: Tusen takk!
Tft gjort av deg skrive bok om akkurat det!
Det skal jeg sjekke ut <3

Kjenner deg igjen der, Malin og vi har vel heller ikke bestandig skjnt hva dette gjr med deg, og du har alltid vrt en jente som har bekymret deg for alt og alle, vil alle det beste ♥️

Mona: <3 <3 <3

Skriv en ny kommentar